Lappeenrannan seurakuntayhtymä liittyy Greenreality-verkostoon

Greenreality Network on Etelä-Karjalassa toimiva energia- ja ympäristöalan verkosto, joka luo jäsenilleen sekä alueelle kestävää kasvua ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Kasvi kädellä.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä haluaa olla mukana alueellisessa verkostossa, jossa edistetään niin kestävää kehitystä, ympäristönsuojelua kuin ekologisia toimintamuotoja.

Greenreality on ekologista ajattelua, tietoa, vastuullisia valintoja ja tekoja kestävän huomisen puolesta

Seurakuntayhtymä on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä jo useamman vuoden ajan. Sillä on ollut kirkon ympäristödiplomi vuodesta 2020 lähtien. Ympäristödiplomi on määräaikainen neljäksi vuodeksi kerrallaan. Parhaillaan on menossa ympäristöohjelman päivitys, joka johtaa ympäristödiplomin uusintahakuun.

Lappeenrannan seurakuntayhtymä on jo vuosien ajan tehnyt toimia mm. jätehuollon ja jätteiden kierrätyksen suhteen, vaihtanut pesuaineita ympäristöystävällisiksi ja vähentänyt toimistopaperin kulutusta. Kiinteistöjen kaukolämpö on kokonaan uusiutuvalla energialla tuotettua ja energiatehokkuutta on pyritty lisäämään remontointien yhteydessä sekä uudisrakentamisessa. Uudet sähköiset työalustat ja etätyö ovat säästäneet monissa kokouskustannuksissa ja hiilijalanjäljessä. Lisäksi seurakuntayhtymän maaomaisuudesta tietty osa on jätetty luonnonsuojelualueiksi tai luonnontilaisiksi.  Toimintaa pyritään koko ajan kehittämään ympäristöystävällisemmäksi ja kestävämmäksi. Lappeenrannan seurakuntayhtymä on tukenut henkilöstöä polkupyöräedulla ja käytössä on myös yhteiskäyttöinen sähköauto.

Verkostosta lisää tietoa ja hyviä käytäntöjä

Seurakuntayhtymän lähetystyön yhteinen kauppa Toivon Ikkuna Maailmalle on jo kuulunut Greenreality Networkiin vuodesta 2020 alkaen. Seurakuntayhtymä näkee, että verkostoon kuuluminen terävöittää jo tehtyjä sekä suunniteltuja ympäristötoimia sekä vihreämpien ratkaisujen löytämistä ja käyttöönottoa. Alueen toimijat voivat myös hyödyntää seurakuntayhtymän piirissä tehtäviä ratkaisuja ja hyviä käytäntöjä. – Uskomme että yhteistyöllä ja avoimuudella saamme paljon enemmän aikaan kuin yksinään tekemällä, Lappeenrannan seurakuntayhtymän vastavalittu ympäristövastaava Kirsi Hyvönen sanoo.

Wed May 29 14:56:00 EEST 2024