Tuntemattoman sotilaan muistomerkki Lappeenrannan sankarihautausmaalle

Muistomerkin pohjakaivaus.

Muistomerkin pohjakaivaus: Kuva: Keijo Martikainen

Viime sotien,1939-44, tuntemattomina löydettyjen sankarivainajien muistomerkkihanke Lappeenrannan sankarihautausmaalle etenee ja rakentuu. Muistomerkin rakennustyöt käynnistyivät viikolla 24. Muistomerkin paikka on sankarihautausmaan Kauppakadun puoleisen kiviaidan läheisyydessä. Lappeenrannan sankarihautausmaa on Suomen toiseksi suurin sankarihautausmaa, johon on haudattu 2117 sankarivainajaa joista noin 800 tuntematonta.

Muistomerkin tekijänä on taideseppä Antti Nieminen. Muistomerkki on n. 180 senttiä korkea kiviveistos, joka kuvaa kypärä päässä olevaa sotilasta. Veistokseen kiinnittyy rosoinen tuntolevy ilman tekstiä. Pääveistoksen viereen tulee kivi, jossa on asiaa kuvaava teksti. Muistomerkin läheisyyteen tulee merkistä kertova opastaulu ja valaisin. Veistos on suomalaista graniittia. Sankarihautausmaan hoitokunta ja museovirasto on hyväksynyt muistomerkkisuunnitelman.

Valtakunnallisestikin merkittävän muistomerkin paljastustilaisuus pidetään sunnuntaina 25.8.2024. Päivä on sotaveteraanijärjestön viimeinen yhteinen kirkkopyhä. Ennan paljastustilaisuutta pidetään Lappeen Marian kirkossa messu, joka alkaa kello 10, jonka jälkeen siirrytään n. klo 11.15 muistomerkin paljastukseen ja sieltä Rakuunamäen juhlatilaan klo 13.00 alkavaan juhlaan. Juhlapaikkaan sopii noin 200 henkilöä. Juhlassa on ruokailu.

Lappeen Marian kirkon messussa saarnaa kenttäpiispa Pekka Asikainen. Muistomerkillä puhuu kansanedustaja Jukka Kopra. Muistomerkillä on myös tervehdyksiä. Juhlassa puhuu LUT:n rehtori Juha-Matti Saksa. Ohjelmissa on myös musiikkia Rakuunasoittokunnan musisoimana sekä runonlausuntaa Ulla Rustolkarhun esittämänä.

Paljastustilaisuus ja siihen liittyvät juhla sekä messu toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan seurakuntayhtymän, Lappeenrannan kaupungin, puolustusvoimien, Sankarihautausmaan hoitokunnan ja alueellisten veteraanijärjestöjen kanssa.

Yleisö on tervetullut tapahtumaan kunnioittamaan menneiden sukupolvien ja sodan uhrien kallista ja arvokasta muistoa! Heikommin liikkuville on järjestetty apuvoimia.

Keijo Martikainen
Keijo Martikainen
Yhteinen kirkkovaltuusto ja Lappeenrannan seurakuntaneuvosto
Matti Matikainen